_____    درمان ریشه    _____

درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست؟

درمان کانال ریشه (همچنین به عنوان درمان اندودنتیک، معالجه اندودنتیک یا درمان ریشه شناخته می‌شود) یک دنباله درمانی برای پالپ آلوده یک دندان است که برای از بین بردن عفونت و محافظت از دندان ضد عفونی شده از تهاجم میکروبی بعدی انجام می‌شود. کانال‌های ریشه و محفظه خمیر مرتبط آنها، حفره‌های فیزیکی درون دندان است که به طور طبیعی در بافت‌های عصبی، رگ‌های خونی و سایر موجودات سلولی زندگی می‌کنند. این موارد قطب دندان را تشکیل می‌دهند.

درمان ریشهدرمان ریشه

عصب کشی شامل از بین بردن این سازه‌ها، ضد عفونی کننده و شکل دهی بعدی، تمیز کردن و ضد آلودگی حفره‌ها و پر کردن کانال‌های آلوده شده است. پر کردن کانال‌های تمیز و آلوده با پر کردن بی حرکت مانند گوتاپرکا و به طور معمول مبتنی بر اوژنول اکسید روی انجام می شود. رزین اپوکسی برای پیوند در برخی از مراحل کانال ریشه استفاده می‌شود. گزینه دیگر استفاده از ماده پر کننده ضد عفونی کننده حاوی پارفرمالدئید مانند N2 است.

روش درمانی

این عمل بسته به شرایط، معمولا پیچیده است و ممکن است در طی چند هفته چندین بازدید انجام شود.

• تشخیص و آماده سازی

قبل از انجام عصب کشی، تشخیص صحیح پالپ دندان و بافت‌های پریاپیکال اطراف آن لازم است. این کار به آندودنتیست اجازه می‌دهد مناسب‌ترین گزینه درمانی را انتخاب کند و امکان حفظ و ماندگاری دندان و بافت‌های اطراف را فراهم می‌آورد. گزینه‌های درمانی برای یک پالپ ملتهب برگشت ناپذیر (پالپیت غیر قابل برگشت) شامل استخراج دندان یا برداشتن خمیر است.

درمان ریشه با از بین بردن بافت پالپ آلوده / التهابی، قادر به حفظ طول عمر و عملکرد دندان می باشد. گزینه درمانی انتخاب شده شامل در نظر گرفتن پیش آگهی مورد انتظار دندان و همچنین خواسته‌های بیمار است. تاریخچه کامل (که شامل علائم بیمار و تاریخچه پزشکی است)، همراه با معاینه بالینی (چه در داخل دهان و چه در خارج از دهان) و استفاده از آزمایش‌های تشخیصی مورد نیاز است

چندین آزمایش تشخیصی وجود دارد که می‌توانند در تشخیص خمیر دندان و بافت‌های اطراف آن کمک کند.

• تست پالپ دندان

در شرایطی که یک دندان آسیب دیدگی زیاد داشته باشد (به دلیل پوسیدگی ، ترک خوردگی و غیره) و امکان به وجود آمدن عفونت در آینده وجود داشته باشد، توصیه می شود از پالپکتومی (برداشتن بافت پالپ) استفاده کند. معمولاً برخی از التهاب‌ها و یا عفونت‌ها در داخل یا زیر دندان وجود دارد. برای درمان عفونت و نجات دندان، دندانپزشک درون محفظه پالپ را سوراخ می‌کند و پالپ آلوده را خارج می‌کند. برای به دست آوردن آزادی باکتری‌ها استفاده از ضد عفونی کننده‌های کارآمد ضروری است. یکی از مؤثرترین مواد کانال ریشه N2 است که حاوی دوز کمی پارامورفالید است.

عصب کشیعصب کشی

• جدا کردن دندان

استفاده از سد لاستیکی برای جداسازی دندان به دلایل مختلف در درمان ریشه الزامی است:

این کار یک زمینه عملیاتی آسپتیک را فراهم می‌کند و دندان را از آلودگی دهان و بزاق جدا می‌کند.

این کار استفاده از داروهای قوی لازم برای تمیز کردن سیستم کانال ریشه را تسهیل می‌کند.

این کار از بیمار در مقابل استنشاق یا خوردن وسایل اندودنتیک محافظت می‌کند.

• پر کردن کانال ریشه

ماده پر کننده استاندارد گوتا پرچا، پلیمر طبیعی است که از لاتکس  و از درخت پرچا تهیه می‌شود. تکنیک استاندارد اندودنتیک شامل قرار دادن یک مخروط گوتا پرچا در کانال ریشه تمیز شده است. در روش دیگر از ماده پرکننده نرم شده ذوب شده یا گرم شده استفاده می‌کند که به داخل کانال ریشه تزریق یا فشرده می‌شود. با این حال، تکنیک‌های حرارتی غیر قابل اعتماد هستند و گاهی اوقات ترکیبی از تکنیک‌ها استفاده می شود. پس از انجام کار بررسی می شود که معابر کانال ریشه کاملاً پر شده و بدون حفره باشد.

یک ماده پر کننده جایگزین در اوایل دهه 1950 توسط آنجلو سارجنتی اختراع شد. پر کردن مواد طی چندین سال فرمولاسیون مختلفی را پشت سر گذاشته است اما همه حاوی پارفرمالدئید هستند. پارافمالدئید ، هنگامی که در کانال ریشه قرار می گیرد ، فرمالدئید تشکیل می دهد ، که در گذر نفوذ کرده و استریل می شود. سپس فرمالدئید از نظر تئوری به آب بی ضرر و دی اکسید کربن تبدیل می شود.

به دلیل غیرفعال کردن بی حسی توسط اسیدیته آبسه در اطراف لبه دندان، بعضی مواقع کنترل درد دشوار است. گاهی اوقات آبسه تخلیه می‌شود، آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌شوند و در صورت تسکین التهاب مجدداً عمل انجام می شود.

گاهی اوقات دندانپزشک با از بین بردن تمام خمیر آلوده دندان و اعمال پانسمان و پر کردن موقتی دندان، درمان اولیه دندان را انجام می‌دهد. به این عمل پالپکتومی گفته می‌شود. همچنین ممکن است دندانپزشک فقط قسمت تاجی خمیر دندان را که شامل 90٪ بافت عصبی است، برداشته و پالپ را در کانال ها دست نخورده بگذارد. این روش که "پالپوتومی" نامیده می‌شود، درواقع باعث از بین رفتن تمام درد می شود. پالپوتومی ممکن است یک درمان نسبتاً قطعی برای دندان‌های آلوده باشد. روش‌های پالپکتومی و پالپوتومی با هدف از بین بردن درد تا زمان پیگیری برای اتمام عمل کانال ریشه انجام می‌شود. بروز بیشتر درد می‌تواند وجود عفونت مداوم یا حفظ بافت عصبی حیاتی را نشان دهد.

پرکردن کانال ریشهپرکردن کانال ریشه

برخی از دندانپزشکان برای درمان ریشه ممکن است تصمیم بگیرند کانال را به طور موقت با خمیر هیدروکسید کلسیم پر کنند تا به طور کامل استریل شود. این پایه قوی برای یک هفته یا بیشتر برای ضدعفونی کردن و کاهش التهاب در بافت اطراف در محل باقی مانده است، و بیمار برای تکمیل عمل باید مجدد مراجعه کند.

• ترمیم نهایی

دندان‌های مولر و پرمولر دندان‌های اصلی مورد استفاده در جویدن هستند و تقریباً در آینده بدون پوشش مایع شکسته می‌شوند. دندان‌های قدامی به طور معمول بعد از انجام عمل ریشه نیازی به ترمیم کامل پوشش ندارند، مگر اینکه ریزش گسترده دندان در اثر پوسیدگی یا زیبایی بینی یا انسداد غیرمعمول وجود داشته باشد. قرار دادن پوشش تاج یا محافظ طلای چدن نیز توصیه می‌شود. شواهد کافی برای ارزیابی تأثیر تاج‌ها در مقایسه با پرهای معمولی برای ترمیم دندان‌های پر از ریشه وجود ندارد، بنابراین تصمیم ترمیم باید به تجربه بالینی پزشک و ترجیح بیماران متکی باشد. اگر دندان کاملاً بسته نشود، ممکن است کانال نشت کند و باعث نارسایی نهایی شود. دندان با درمان کانال ریشه هنوز هم توانایی پوسیدگی دارد و بدون مراقبت مناسب و منبع کافی فلوراید ساختار دندان می تواند به شدت پوسیده شود.

• عقب نشینی اندودنتیک

درمان ریشه ممکن است به دلایل زیادی شکست بخورد: یکی از دلایل عمده شکست، دبریدمان نامناسب شیمیایی مکانیکی ریشه است. این اتفاق ممکن است به دلیل دسترسی اندودانتیک ضعیف، آناتومی از دست رفته یا شکل دادن نامناسب کانال بخصوص در قسمت سوم آپیکال کانال ریشه باشد.

در این مورد حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.