کامپوزیت دندان برای کسانی که بیماری لثه دارند

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

کامپوزیت دندان برای کسانی که بیماری لثه دارند

رزین های کامپوزیت دندان انواع رزین های مصنوعی هستند که در دندانپزشکی به عنوان مواد ترمیم کننده یا چسبنده استفاده می شوند. رزین های کامپوزیت دندان دارای خواص خاصی هستند که با توجه به نوع آسیب دندان، از مزایای آن بهره می برند. این ماده دارای خاصیت مهار میکرو مکانیکی است که باعث می شود کامپوزیت برای پر کردن حفره های کوچک که جوش های آمالگام کارایی ندارند مؤثر باشد. کامپوزیت دندان به عنوان مواد ترمیم کننده از آنجا که نامحلول بودند، از نظر ظاهری خوب مانند دندان، غیر حساس به کمبود آب، آسان برای دستکاری و با قیمت مناسب، تکامل یافته اند.

کامپوزیت و مزایای آنکامپوزیت و مزایای آن

در بسیاری از مطالعات طول عمر ترمیم های کامپوزیت دندان مبتنی بر رزین را با طول عمر ترمیم های آمالگام جیوه و نقره مقایسه شده است. بسته به مهارت دندانپزشک ، ویژگی های بیمار و نوع و محل آسیب ، ترمیم های کامپوزیتی می توانند طول عمر مشابهی با ترمیم آمالگام داشته باشند. در مقایسه با آمالگام ، ظاهر ترمیم های کامپوزیت دندان مبتنی بر رزین بسیار برتر است.

بیماری لثه، با رشد باکتری ها در دهان شما شروع می شود و ممکن است - در صورت عدم درمان صحیح - با ریزش دندان به دلیل از بین رفتن بافتی که دندان های شما را محاصره می کند، پایان یابد.

تفاوت بین لثه و پریودنتیت چیست؟

لثه (التهاب لثه) معمولاً قبل از پریودنتیت (بیماری لثه) است. با این حال، این مهم است که بدانید که همه لثه ها به پریودنتیت مبتلا نمی شوند.

در مرحله اولیه لثه، باکتری های موجود در پلاک ایجاد می شوند و باعث می شوند لثه ها ملتهب شده و در هنگام مسواک زدن به راحتی خونریزی کنند. اگرچه لثه ها ممکن است تحریک شوند، اما دندان ها هنوز به طور محکم در سوکت های خود کاشته می شوند. در این مرحله هیچ آسیب غیرقابل برگشتی استخوانی یا بافت دیگر رخ داده است.

بیماری های لثهبیماری های لثه

کامپوزیت دندان برای تمام افراد قابل استفاده است اما از آنجایی که ممکن است گاهی اوقات با درد یا خون ریزی لثه یا حساسیت هایی همراه باشد بهتر است قبل از استفاده از کامپوزیت دندان حتما لثه به طور کامل معاینه شود.

وقتی لثه درمان نشود، می تواند تا پریودنتیت پیش رود. در فرد مبتلا به پریودنتیت، لایه داخلی لثه و استخوان از دندان ها دور می شود و فاصله هایی را تشکیل می دهد. این فضاهای کوچک بین دندان ها و لثه، آوارها را جمع می کند و می تواند آلوده شود. سیستم ایمنی بدن با پخش شدن پلاک و رشد زیر لثه ، با باکتری ها می جنگد.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری لثه می شوند؟

توجه داشته باشید اصلی ترین عامل ایجاد بیماری لثه پلاک است. با این حال، عوامل دیگری نیز ممکن است در بیماری پریودنتال نقش داشته باشند. که شامل:

تغییرات هورمونی ، مانند مواردی که در دوران بارداری ، بلوغ ، یائسگی و قاعدگی ماهانه اتفاق می افتد ، لثه ها را حساس تر می کند و این باعث می شود تا لثه ها آسان تر آلوده شوند.

بیماری ممکن است بر وضعیت لثه شما تأثیر بگذارد. این شامل بیماری هایی مانند سرطان یا HIV می شود که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کنند. از آنجا که دیابت بر توانایی بدن در استفاده از قند خون تأثیر می گذارد ، بیماران مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به عفونت ها از جمله بیماری پریودنتال و حفره ها هستند.

داروها می توانند سلامت دهان را تحت تأثیر قرار دهند ، زیرا بعضی از آنها جریان بزاق را کاهش می دهد ، که این اثر محافظتی روی دندان ها و لثه ها دارد. برخی از داروها ، مانند داروی ضد تشنج Dilantin و داروی ضد آنژین ، Procardia و Adalat ، می توانند باعث رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند.

عادات بد مانند استعمال سیگار ، ترمیم بافت لثه را سخت تر می کند.

علائم بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه ممکن است بدون درد پیشرفت کند و علائم واضحی حتی در اواخر مراحل بعدی ایجاد کند. اگرچه علائم بیماری پریودنتال اغلب ظریف است ، اما این بیماری کاملاً بدون علائم هشدار دهنده نیست. برخی از علائم ممکن است به نوعی از بیماری اشاره داشته باشد. علائم بیماری لثه عبارتند از:

کامپوزیت دندان برای کسانی که بیماری لثه دارندکامپوزیت دندان برای کسانی که بیماری لثه دارند

لثه هایی که در طی و بعد از مسواک زدن خونریزی می کنند

لثه های قرمز ، متورم یا لطیف

بوی بد دهان یا طعم بد دهان

لثه ها

تشکیل فاصله های عمیق بین دندان ها و لثه ها

دندان های گشاد یا در حال جابجایی

تغییر در نحوه قرارگیری دندان ها

حتی اگر علائمی را مشاهده نکردید ، ممکن است هنوز هم درجاتی از بیماری لثه داشته باشید. در برخی افراد ، بیماری لثه ممکن است فقط روی دندان های خاصی مانند مولرها تأثیر بگذارد. فقط دندانپزشک یا پریودنتیست می تواند پیشرفت بیماری لثه را تشخیص داده و تعیین کند.

بعد از مراجعه به پزشک و از بین بردن کامل عفونت ها و بیماری های لثه دهان و لثه خود را برای انجام کامپوزیت دندان آماده کنید.