روش های مراقبت از لثه و دندان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

روش های مراقبت از لثه و دندان

وقتی بحث مراقبت از لثه و دندان به میان می آید، مهم نیست که دندان های شما چقدر صاف هستند یا لبخند شما چقدر روشن است. نمی توانید لثه های خود را فراموش کنید! حتی اگر شما دندان های کاملا سالم و بدون نقص داشته باشید، این بدان معنی نیست که از بیماری لثه در امان هستید. از آنجا که این بیماری معمولاً بدون درد است، اکثر مردم تصور نمی کنند که لثه هایشان دچار مشکل باشد.

بیماری های لثهبیماری های لثه

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه با ایجاد پلاک در لثه شروع می شود. پلاک ماده چسبنده ای است که حاوی باکتری است. این ماده می تواند باعث عفونت هایی شود که به لثه و استخوان آسیب می زند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود. پلاک همچنین می تواند باعث التهاب لثه شود که اولین مرحله بیماری لثه است. التهاب لثه باعث می شود لثه شما ملتهب، ناقص، قرمز، متورم ومستعد خونریزی شود.

خوشبختانه، از آنجا که استخوان و بافت دندان ها آسیب نمی بینند، این آسیب قابل برگشت است. همچنین می توانید پریودنتیت، یک شکل پیشرفته از بیماری لثه را ایجاد کنید. پریودنتیت باعث تاثیر بر استخوان هایی می شود که دندان ها را در جای خود ثابت می کند. در صورتی که به موقع درمان نشود درمان، لثه، استخوان و تمام بافت های متصل به دندان را خراب می کند.

در ادامه بیماری لثه به پریودنتیت پیشرفته تبدیل می شود. زمانی که الیاف و استخوان دندان ها از بین برود می تواند بر نیش شما تأثیر بگذارد، و ممکن است دندان ها نیاز به ترمیم داشته باشند.

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریكا علائم مربوط به بیماری لثه شامل موارد زیر است:

• همیشه طعم و مزه دهان بد می شود
  • دندان های دائمی جدا می شوند
  • لثه با خون ریزی همراه است
  • لثه ها دارای قرمزی و تورم هستند
  • لثه ها از دندان جدا می شوند

بیماری های لثه با مراجعه به پزشک درمان می شوند. در ادامه مهم ترین روش های تاثیر گذار برای جلوگیری از بیماری لثه و دندان معرفی شده اند.

مراقبت از لثهمراقبت از لثه

کاهش بیماری های دهان و دندان با مراقبت از لثه و دندان

1. نخ دندان

نخ دندان را به صورت مرتب و روزانه استفاده کنید. با توجه به تحقیقات انجام شده، نخ دندان پلاک و مواد غذایی که با مسواک از بین نمی روند کاملا از بین می روند. فرقی نمی کند چه وقت از نخ استفاده کنید شب انجام دهید، صبح انجام دهید یا بعد از ناهار این کار را انجام دهید ... فقط این کار را برای مراقبت از لثه و دندان انجام دهید!

1. به طور مرتب دندان های خود را تمیز کنید

اگر برای مراقبت از لثه و دندان به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید، علائم اولیه بیماری لثه را تشخیص می دهد. به این ترتیب علائم قبل از جدی تر شدن قابل درمان هستند. تمیز کردن حرفه ای تنها راه از بین بردن آلودگی عمیق لثه است. همچنین می تواند از پلاک هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان از دست داده اید خلاص شوید. اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، مسواک زدن، نخ دندان و تمیز کردن مرتب دندان می تواند به درمان آن کمک کند.

1. ترک سیگار برای مراقبت از لثه و دندان

سیگار کشیدن به شدت باعث ابتلا به بیماری لثه خواهد شد. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند، همچنین مقابله با عفونت لثه را دشوارتر می کند.

4- روزی دو بار مسواک بزنید

این کار به از بین بردن مواد غذایی و پلاک بین دندان ها و لثه ها و مراقبت از لثه و دندان کمک می کند. زبان خود را نیز تمیز کنید، زیرا می تواند دارای باکتری باشد. مسواک شما باید برس نرم داشته باشد و به راحتی در دهان شما جا بگیرد.

5- از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

قفسه فروشگاه ها با خمیر دندان های مختلفی پر شده است که ادعا می کنند برای بیماری های لثه، سفید شدن دندان و جلوگیری از پوسیدگی مفید هستند. حتما خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد.

6- از دهانشویه درمانی استفاده کنید

دهانشویه های درمانی می توانند به کاهش پلاک، جلوگیری یا کاهش بیماری لثه، کاهش سرعت رشد و توسعه یا ترکیبی از این مزایا کمک کنند. به علاوه شستشوی منظم دندان ها به خارج کردن ذرات و مواد غذایی از دهان کمک می کند، اما توجه داشته باشید جایگزینی برای نخ دندان یا مسواک زدن نیست.

مهم نیست که اول مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید یا با دهانشویه دهان را شستشو دهید. فقط یک کار خوب انجام دهید و از محصولات مناسب استفاده کنید.

درمان بیماری های لثهدرمان بیماری های لثه

مراقبت از لثه و دندان

دندان ها و لثه های سالم باعث می شوند غذا بخورید و از غذای خوب لذت ببرید. چندین مشکل می تواند بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد، اما مراقبت خوب باید با افزایش سن، دندان ها و لثه های شما را قوی نگه دارد.

دندان ها با یک پوشش بیرونی سخت به نام مینای دندان پوشیده شده اند. هر روز، یک لایه نازک از باکتری به نام پلاک دندان بر روی دندان های شما ایجاد می شود. باکتری های موجود در پلاک اسیدهایی تولید می کنند که می توانند مینای دندان را آزار دهند و باعث ایجاد حفره شوند. مسواک زدن و نخ دندان زدن شما می تواند از پوسیدگی جلوگیری کند، اما به محض ایجاد یک حفره، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، باید به دندان پزشک مراجعه کنید.